۱۱:۱۸:۵۴ - چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
داغ کن - کلوب دات کام اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در دنبالر اشتراک گذاری در فیس نما
گزارش؛
ریل باسی که دیگر کمپوت دانشجو نام نمی‌گیرد
دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از چند سال گذشته، از قطار برای رفت‌و‌آمد خود به دانشگاه استفاده می کنند. در سال‌های گذشته با توجه به افزایش تعداد پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها، روز به روز به تعداد متقاضیان استفاده از ریل باس، افزوده شده و مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد کرده بود

دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از چند سال گذشته، از قطار برای رفت‌و‌آمد خود به دانشگاه استفاده می کنند. در سال‌های گذشته با توجه به افزایش تعداد پذیرفته شدگان در دانشگاه‌ها، روز به روز به تعداد متقاضیان استفاده از ریل باس، افزوده شده و مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد کرده بود که دانشجویان را وادار می کرد به جای ریل باس، از لفظ کمپوت دانشجو برای این وسیله استفاده کنند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در ۴۰ کیلومتری تبریز واقع شده که تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بومی و غیر بومی، این دانشگاه را برای تحصیل خود انتخاب کرده اند. این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های تراز اول استانی و دانشگاه‌های خوب ملی محسوب می شود و با داشتن تنها ریل باس اختصاصی دانشجویی و کارمندی، به یکی دیگر از افتخارات خود در مقایسه با سایر دانشگاهها افزوده است.

همزمان با میلاد امام حسین (ع)، رام دوم این ریل باس اختصاصی نیز با حضور و به دست سعید شبستری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی افتتاح شده و به گفته مسئولان مربوطه، ظرفیت آن در حدود دو برابر شده است.

اساتید، وضعیت مالی دانشجو را در نظر نمی گیرند

احمد یکی از دانشجویان نسبتا قدیمی این دانشگاه است که با دوستش در مورد مشکلات گذشته این ریل باس صحبت می کنند. سعی می کنم من هم وارد بحثشان بشوم . در ابتدای امر از اساتید گلایه می کند و می گوید: بعضی اساتید ما اصلا توجهی به زمانبندی حرکت ریل باس نمی کنند. ما دانشجو هستیم و خرج و مخارج یک دانشجو سنگین است. ما وقتی که با قطار به تبریز برمی گردیم فقط ۱۰۰۰ تومان برای بلیط پرداخت می کنیم ولی وقتی اساتید تا دقیقه ۹۰ تدریس می کنند و یا شاید حضور غیاب خود را به دقایق بعد از اتمام تایم کلاس درس نگه می‌دارند از قطار جا می‌مانیم و مجبوریم یا با اتوبوس برگردیم و یا با سواری.

به گفته این دانشجوی رشته مکانیک، هزینه اتوبوس و سواری، بیشتر از ریل باس است.

وی ادامه می دهد: کمتر زمانی را به یاد دارم که به راحتی می توانستم بر روی صندلی های ریل باش بنشینم و در خوشبینانه ترین حالت، دو نفر دو نفر و حتی سه نفر سه نفر بر روی یک صندلی می نشستیم که باعث ناراحتی مامورین قطار می شد.

دوستش نیما که دانشجوی رشته فقه و حقوق است سخنانش را به یکباره قطع می کند و بسن موسوی، مدیرکل راه آهن آذربایجان شرقی نیز راه اندازی قطارهای حومه ای را یکی از مهم ترین سیاست های جدی دولت تدبیر و امید عنوان می کند و می افزاید: در سال های اخیر، ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با ظرفیت ۳۳۶ نفری برای دانشجویان و اساتید دانشگاه ، ارائه خدمت می کرد. وی با بیان اینکه متناسب با افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه شهید مدنی، شاهد تقاضاهای متعدد برای افزایش ظرفیت قطار دانشگاه بودیم عنوان می کند: در کنار ریل باس فعلی، یک کشنده برقی نیز با ظرفیت ۶۰۰ نفر فعالیت می کرد و تا حدودی، مشکلات دانشجویان را به حداقل رسانده بود. به گفته وی با پیگیری های انجام شده از سوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، اداره کل راه آهن آذربایجان شرقی و استانداری، ریل باس دوم نیز به دانشجویان این دانشگاه نیز اختصاص یافت. مدیر کل راه آهن آذربایجان شرقی از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت این ریل باس خبر می دهد و می گوید: ظرفیت قبلی ریل باس در حدود ۳۳۶ نفر بود که با راه اندازی رام دوم آن، شاهد افزایش صد درصدی ظرفیت آن هستیم. پنج میلیون یورو ارزش مادی ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان موسوی ارزش این ریل باس را در حدود پنج میلیون یورو(۲۰۰ میلیارد ریال ) عنوان می کند و می افزاید : در سالتحصیلی ۹۴، بیش از ۱۶۰ هزار نفر با این ریل باس جابجا شده اند و در سال جدید نیز تا امروز بیش از ۴۰ هزار نفر از ریل باس اختصاصی برای رفت و آمد خود استفاده کرده اند. وی همچنین با بیان اینکه سه سال است قیمت بلیط این ریل باس اختصاصی افزایش ییدا نکرده است می افزاید: قیمت فعلی بلیط، هزار تومان است و برای رفاه حال دانشجویان، در عرض سه سال هیچ گونه افزایشی در نرخ بلیط این ریل باس نداشته ایم . در پایان گفتنی است امیدواریم با آغاز به کار دومین ریل باس اختصاصی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دیگر هیچ دانشجویی بر رسن موسوی، مدیرکل راه آهن آذربایجان شرقی نیز راه اندازی قطارهای حومه ای را یکی از مهم ترین سیاست های جدی دولت تدبیر و امید عنوان می کند و می افزاید: در سال های اخیر، ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با ظرفیت ۳۳۶ نفری برای دانشجویان و اساتید دانشگاه ، ارائه خدمت می کرد. وی با بیان اینکه متناسب با افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه شهید مدنی، شاهد تقاضاهای متعدد برای افزایش ظرفیت قطار دانشگاه بودیم عنوان می کند: در کنار ریل باس فعلی، یک کشنده برقی نیز با ظرفیت ۶۰۰ نفر فعالیت می کرد و تا حدودی، مشکلات دانشجویان را به حداقل رسانده بود. به گفته وی با پیگیری های انجام شده از سوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، اداره کل راه آهن آذربایجان شرقی و استانداری، ریل باس دوم نیز به دانشجویان این دانشگاه نیز اختصاص یافت. مدیر کل راه آهن آذربایجان شرقی از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت این ریل باس خبر می دهد و می گوید: ظرفیت قبلی ریل باس در حدود ۳۳۶ نفر بود که با راه اندازی رام دوم آن، شاهد افزایش صد درصدی ظرفیت آن هستیم. پنج میلیون یورو ارزش مادی ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان موسوی ارزش این ریل باس را در حدود پنج میلیون یورو(۲۰۰ میلیارد ریال ) عنوان می کند و می افزاید : در سالتحصیلی ۹۴، بیش از ۱۶۰ هزار نفر با این ریل باس جابجا شده اند و در سال جدید نیز تا امروز بیش از ۴۰ هزار نفر از ریل باس اختصاصی برای رفت و آمد خود استفاده کرده اند. وی همچنین با بیان اینکه سه سال است قیمت بلیط این ریل باس اختصاصی افزایش ییدا نکرده است می افزاید: قیمت فعلی بلیط، هزار تومان است و برای رفاه حال دانشجویان، در عرض سه سال هیچ گونه افزایشی در نرخ بلیط این ریل باس نداشته ایم . در پایان گفتنی است امیدواریم با آغاز به کار دومین ریل باس اختصاصی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دیگر هیچ دانشجویی بر را لحنی حاکی از طنز می گوید: فکسن موسوی، مدیرکل راه آهن آذربایجان شرقی نیز راه اندازی قطارهای حومه ای را یکی از مهم ترین سیاست های جدی دولت تدبیر و امید عنوان می کند و می افزاید: در سال های اخیر، ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با ظرفیت ۳۳۶ نفری برای دانشجویان و اساتید دانشگاه ، ارائه خدمت می کرد. وی با بیان اینکه متناسب با افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه شهید مدنی، شاهد تقاضاهای متعدد برای افزایش ظرفیت قطار دانشگاه بودیم عنوان می کند: در کنار ریل باس فعلی، یک کشنده برقی نیز با ظرفیت ۶۰۰ نفر فعالیت می کرد و تا حدودی، مشکلات دانشجویان را به حداقل رسانده بود. به گفته وی با پیگیری های انجام شده از سوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، اداره کل راه آهن آذربایجان شرقی و استانداری، ریل باس دوم نیز به دانشجویان این دانشگاه نیز اختصاص یافت. مدیر کل راه آهن آذربایجان شرقی از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت این ریل باس خبر می دهد و می گوید: ظرفیت قبلی ریل باس در حدود ۳۳۶ نفر بود که با راه اندازی رام دوم آن، شاهد افزایش صد درصدی ظرفیت آن هستیم. پنج میلیون یورو ارزش مادی ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان موسوی ارزش این ریل باس را در حدود پنج میلیون یورو(۲۰۰ میلیارد ریال ) عنوان می کند و می افزاید : در سالتحصیلی ۹۴، بیش از ۱۶۰ هزار نفر با این ریل باس جابجا شده اند و در سال جدید نیز تا امروز بیش از ۴۰ هزار نفر از ریل باس اختصاصی برای رفت و آمد خود استفاده کرده اند. وی همچنین با بیان اینکه سه سال است قیمت بلیط این ریل باس اختصاصی افزایش ییدا نکرده است می افزاید: قیمت فعلی بلیط، هزار تومان است و برای رفاه حال دانشجویان، در عرض سه سال هیچ گونه افزایشی در نرخ بلیط این ریل باس نداشته ایم . در پایان گفتنی است امیدواریم با آغاز به کار دومین ریل باس اختصاصی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دیگر هیچ دانشجویی بر رور نکنم دیگر دو نفر دو نفر به روی صندلی ها بنشینیم. حتی در زمان هایی که قطار، خلوت باشد می توانیم به راحتی بخوابیم.!

وضعیت ریل باس قبلی در شان دانشجویان نبود

علی، دیگر دانشجویی است که در دوره دکتری تحصیل می کند و استاد یکی از دانشگاه های استان است . وی با تشکر از مسئولین دانشگاه و راه آهن آذربایجان برای افتتاح رام دوم ریل باس اختصاصی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان می‌افزاید: گاهی اوقات، وضعیت این ریل باس اصلا در شان یک دانشجو نبود. تعداد بسیار زیادی از دانشجویان سرچا می ایستند و در تکان‌های گاه و بیگاه، یا به بدنه داخلی قطار می خوردند و یا به نزدیک ترین فردی که در کنارشان بود.

وی ادامه می دهد: معمولا دانشجویانی که در محوطه میانی بین دو واگن می نشینند از کاغذهای A4 و یا حتی برخی کتاب های بزرگ و قطور خود برای نشستن استفاده می کردند که امیدوارم با افتتاح رام دوم ریل باس، شاهد چنین صحنه های دور از شانی نباشیم.

رفع تمامی مشکلات دانشجویان، مهم ترین اولویت دولت تدبیر و امید/وضعیت نامساعد ریل باس دانشگاه در سال‌های گذشته

سعید شبستری خیابانی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رفع تمامی مشکلات دانشجویان بخصوص مشکلات رفاهی، یکی از مهم ترین دغدغه ها و وظایف دولتمردان است می گوید: در سال های گذشته گزارشات متعددی را مبنی بر وضعیت نامساعد دانشجویان در هنگام رفت و آمد با این قطار دریافت می کردیم.

وی با بیان اینکه وضعیت سابق یعنی سرپا ایستادن و روی کتاب نشستن، در شان یک دانشجو نیست عنوان می کند: با تلاش های شخص استاندار آذربایجان شرقی، دکتر و جبارزاده و همچنین اداره کل راه آهن آذربایجان شرقی، ریل باس دوم دانشگاه نیز پس از گیر و دارهای فراوان به بهره برداری رسید.

وی خطاب یه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان می گوید: ارزش ریالی این ریل باس، ۲۰ میلیارد تومان است . در این شرایط که دولت با مشکلات و محدودیت های مالی و بودجه ای دست و پنجه نرم می کند، این رقم، رقم اندکی نیست و همه باید برای حفظ و نگه داری صحیح از این ریل باس تلاش کنیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این ریل باس برای اداره کل راه آهن آذربایجان، هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد عنوان می کند: ما خودمان را متعهد به رفع تک تک مشکلات دانشجویان می دانیم و به همین دلیل، ریل باس دوم دانشگاه شهید مدنی نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

پاسخ به یکی از مطالبات به حق دانشجویان با افتتاح رام دوم ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

حسن ولیزاده ، رییس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی می گوید: با توجه به اینکه فاصله دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تا تبریز و بالعکس در حدود ۴۵ دقیقه الی یک ساعت است و با توجه به این فاصله زمانی، رفت و آمد برای دانشجویان و اساتید در برخی مواقع هم از لحاظ زمانی و هم از امنیت جاده مشکل بود و حتی سوانح جاده ای بسیار زیادی را در مسیر جاده تبریز-آذرشهر شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه این دانشگاه؛ بیش از هفت هزار دانشجو و ۷۰۰ نفر استاد و کارمند دارد عنوان می کند: معمولا تعداد بسیار زیادی از این افراد، از قطار به عنوان وسیله ای ایمن و مطمین برای رفت و آمد به دانشگاه استفاده می کنند ولی ظرفیت ۳۳۶ نفری ریل باس، جوابگوی نیازهای تمامی این افراد نبود.

وی تصریح می کند: این ریل باس تا چند روز پیش با ظرفیت بسیار کمی به دانشجویان و اساتید، ارائه خدمت می کرد ولی در سایه تلاش مدیریت عالی استان و مدیر کل راه آهن آذربایجان شرقی، رام دیگری به آن افزوده شد تا دانشجویان، حداقل در مورد رفت و آمد دغدغه ای نداشته باشند.

افزایش صددرصدی ظرفیت ریل باس دانشگاه/ثبات قیمت ریل باس در عرض سه سال

میر حسن موسوی، مدیرکل راه آهن آذربایجان شرقی نیز راه اندازی قطارهای حومه ای را یکی از مهم ترین سیاست های جدی دولت تدبیر و امید عنوان می کند و می افزاید: در سال های اخیر، ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با ظرفیت ۳۳۶ نفری برای دانشجویان و اساتید دانشگاه ، ارائه خدمت می کرد.

وی با بیان اینکه متناسب با افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه شهید مدنی، شاهد تقاضاهای متعدد برای افزایش ظرفیت قطار دانشگاه بودیم عنوان می کند: در کنار ریل باس فعلی، یک کشنده برقی نیز با ظرفیت ۶۰۰ نفر فعالیت می کرد و تا حدودی، مشکلات دانشجویان را به حداقل رسانده بود.

به گفته وی با پیگیری های انجام شده از سوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، اداره کل راه آهن آذربایجان شرقی و استانداری، ریل باس دوم نیز به دانشجویان این دانشگاه نیز اختصاص یافت.

مدیر کل راه آهن آذربایجان شرقی از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت این ریل باس خبر می دهد و می گوید: ظرفیت قبلی ریل باس در حدود ۳۳۶ نفر بود که با راه اندازی رام دوم آن، شاهد افزایش صد درصدی ظرفیت آن هستیم.

پنج میلیون یورو ارزش مادی ریل باس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

موسوی ارزش این ریل باس را در حدود پنج میلیون یورو(۲۰۰ میلیارد ریال ) عنوان می کند و می افزاید : در سالتحصیلی ۹۴، بیش از ۱۶۰ هزار نفر با این ریل باس جابجا شده اند و در سال جدید نیز تا امروز بیش از ۴۰ هزار نفر از ریل باس اختصاصی برای رفت و آمد خود استفاده کرده اند.

وی همچنین با بیان اینکه سه سال است قیمت بلیط این ریل باس اختصاصی افزایش ییدا نکرده است می افزاید: قیمت فعلی بلیط، هزار تومان است و برای رفاه حال دانشجویان، در عرض سه سال هیچ گونه افزایشی در نرخ بلیط این ریل باس نداشته ایم .

در پایان گفتنی است امیدواریم با آغاز به کار دومین ریل باس اختصاصی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دیگر هیچ دانشجویی بر روی کف ریل باس ننشیند. از لفظ کمپوت دانشجو برای ریل باس استفاده نکنند و این روند تلاش برای حفظ شان دانشجو توسط سایر دانشگاه‌های استان نیز اجرایی شود.

گزارش از : سید مرتضی مرتضوی

کانال تلگرام اوجا تبریز
داغ کن - کلوب دات کام اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در دنبالر اشتراک گذاری در فیس نما
CLOSE
CLOSE