۱۳:۲۶:۱۰ - دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۵
داغ کن - کلوب دات کام اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در دنبالر اشتراک گذاری در فیس نما
مقاله:
تجارت الکترونیک،مدل کسب و کار بر پایه اقتصاد دیجیتال
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بسترهای نوین به سرعت در حال تاثیر گذاری بر زندگی بشر است. از آن جمله تاثیر شدید فناوری اطلاعات بر اقتصاد است. در اقتصاد جدید که مبتنی بر شبکه های کامپیوتری است محیط کسب و کار در حال تبدیل به محیطی دیجیتالی است.
اقتصاد دیجیتال

چکیده

امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بسترهای نوین به سرعت در حال تاثیر گذاری بر زندگی بشر است. از آن جمله تاثیر شدید فناوری اطلاعات بر اقتصاد است. در اقتصاد جدید که مبتنی بر شبکه های کامپیوتری است محیط کسب و کار در حال تبدیل به محیطی دیجیتالی است. چنین اقتصادی را با عناوینی همچون اقتصاد اینترنتی یا اقتصاد دیجیتال نیز نامیده اند. واژه اقتصاد دیجیتال گویای یک تحول اقتصادی است.این مقاله می کوشد تا مدل های مختلف کسب و کار اینترنتی و تجارت الکترونیک را در بستر اقتصاد اینترنتی مورد کاوش قرار داده و چشم اندازهای جدیدی را معرفی نماید.

کلمات کلیدی

اقتصاد اینترنتی-کسب و کار آن لاین- کسب و کار اینترنتی-تجارت الکترونیک-اقتصاد مبتنی بر وب

   ۱-   مقدمه

در بحبوحه بحران اقتصادی جهان و در شرایطی که هر روز صبح یک نفر در انتظار بیکار شدن است، این روزها، هر فردی، در هر گوشه از جهان با هدف ایجاد امنیت شغلی برای خود و همچنین رسیدن به آرزوهایی که همیشه آنها را محال می‌دانسته است، به کسب‌وکار اینترنتی روی آورده است. کسب‌وکارهایی که می‌توان آنها را به صورت پاره وقت و در کنار کار اصلی انجام داد حتی بدون هیچ سرمایه اولیه‌ای.

طی سال‌های گذشته، شبکه اینترنت روش معاملات اقتصادی را تغییر داده است. به باور فعالان بازار، در دنیای مدرن امروز برای حفظ موقعیت تجارت و توسعه آن، ناچار از حضور موثر در حوزه آنلاین هستیم. بازار امروز، جهانی است و همواره در حال تغییر و هر سرمایه گذاری موفق احتیاج به استراتژی کسب و کار الکترونیک دارد.

در حالی که کسب‌وکار آنلاین در دنیا با وجود بحران اقتصادی روز به روز در حال افزایش است، اما سهم ایران از این بازار بسیار اندک و کسب‌وکار آنلاین در ایران هنوز در ابتدای راه است.

از دیدگاه کارشناسان اقتصادی و فناوری اطلاعات بازنگری در ساختارهای سنتی اقتصاد و انطباق آنها با فناوری‌های روز نیازمند ایجاد تحولات و تغییرات زیرساختی و روبنایی در پیکره اقتصادی کشور است.

آیا کسب و کار آنلاین فقط ایجاد فروشگاه اینترنتی است؟انواع مدل های کسب و کار اینترنتی چیست؟جایگاه ما در اقتصاد اینترنتی و تجارت الکترونیکی جهان چیست و آیا به فکر بهبود آن نیستیم؟

این مقاله سعی بر آن دارد تا جواب بسیاری از سوال های حوزه تجارت الکترونیک را در این پژوهش واکاوی نماید.

۲-   اثر اینترنت بر کسب و کار

مهمترین اثر اینترنت بازسازی اقتصاد و فعالیت‌های سنتی است. اینترنت قابلیت‌های اساسی تغییر شکل اساسی در همه کسب و کارها را فراهم کرده که شامل تمامی اجزای زنجیره ارزش و انواع فعالیت‌ها(و نه فقط شرکت‌های آنلاین) می‌شود. این امر، شامل تغییرات عمده‌ای می‌شود که نه تنها در مورد نحوه خرید و فروش محصولات، بلکه همچنین در مورد چگونگی طراحی، تولید و توزیع محصولات و خدمات نیز بحث می‌کند. امروزه حتی یک کسب و کار کوچک هم می‌تواند با زنجیره تامینی پویا کار کند که در سطح جغرافیایی وسیعی گسترده است و با نیروی کاری جهانی تجارت می‌کند.

بزرگترین تاثیر اینترنت بر کسب و کار های متوسط و کوچک، هموارکننده بودن آن است، بدین معنی که برای یک تجارت کوچک این امکان را فراهم می کند تا از روز اول کار خود، با قابلیت‌هایی که در گذشته فقط برای شرکت های بزرگ وجود داشته است، به عنوان شرکتی جهانی شروع به کار کند. آنها می‌توانند به مشتریان خود دسترسی داشته باشند، تامین‌کنندگان را بیابند، از استعدادهای سایر نقاط جهان بهره‌برداری کنند و همچنین از اینترنت به عنوان ابزار منحصر بفردی برای بازاریابی و برندسازی استفاده کنند. در نتیجه شرکت‌های کوچک می‌توانند مانند بنگاه‌های بزرگ رقابت داشته باشند.

اینترنت به مصرف کنندگان هم قدرتی بخشیده است تا قیمت ها را مقایسه کنند، حراجی ها را پیدا کنند و از مشخصات فروش اتومبیل ها و اجاره املاک بدون آنکه از دلالان و واسطه‌گران کمک گرفته شود اطلاع پیدا نمایند. این امکان را نیز فراهم می کند که آدرس راه‌ها و جاده‌ها و اطلاعات بهداشتی و سلامتی را به دست آورند. زمان مصرف کنندگان هدر نمی‌رود، تصویری روشن از قیمت‌ها ارایه می‌دهد و به مشتریان امکان دسترسی به محصولات دور از دسترس را فراهم می‌نماید.

۳-   تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیکی شامل گستره وسیعی از فعالیت های تجاری اینترنتی در زمینه محصولات و خدمات مختلف می شود. تجارت الکترونیکی کلیه روابط تجاری را که در آن ها طرف های معامله، تنها به صورت الکترونیکی و بدون ارتباط حضوری به داد و ستد می پردازند، در بر می گیرد. (از طریق اینترنت انجام می شود). استفاده از ارتباطات الکترونیکی و فناوری پردازش اطلاعات دیجیتال درمعاملات تجاری، که به کمک آن ها می توان در داخل سازمان ها و هم چنین بین افراد و سازمان ها، مجموعه ای از روابط اقتصادی را ایجاد، اصلاح و یا از نو تعریف کرد.

اقتصاد اینترنتی مفهوم گسترده تری نسبت به تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی دارد. در واقع اقتصاد اینترنتی در برگیرنده تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی است.

اقتصاد اینترنتی شامل تمامی فعالیت های اقتصادی است که در آن ها از شبکه های الکترونیکی به عنوان رسانه تجاری استفاده می شود و شامل اقداماتی که برای اتصال به اینترنت و تهیه سخت افزار و یا نرم افزار لازم برای راه اندازی یک بازار فروش اینترنتی مبتنی بر صفحات وب، به کار می روند.

۴-    انواع تجارت الکترونیک

در حال حاضر می توان بورس ، بانکداری ، فروشگاه های اینترنتی و خدمات الکترونیکی بانک ها و در نهایت تبلیغات را به عنوان مهمترین استفاده های اقتصادی از اینترنت نام برد که تاثیر بسیار زیادی در  روابط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مردم گذاشته اند . هر کدام از خدمات با اینکه محاسن زیادی دارند اما معایبی نیز دارند .

۴-۱-بورس :

یکی از فعالیت های اقتصادی اینترنتی بورس می باشد . خرید فروش سهام از طریق بورس یکی از مهمترین منابع درآمد افراد و شرکت های اقتصادی می باشد

در این بین شما ارتباط فیزیکی و حضوری با محیط و افراد حاضر در بورس ندارید و فقط جابجایی پول در بازار انجام شده و تمامی پول ها به حساب آنلاین شما در بانک های معتبر منتقل خواهد شد . این بازار مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به اشتغال در خانه و کسب درآمد از راه دور کاری اشاره کرد . در صورتی که به این بورس تسلط کافی داشته باشید می توانید درآمد قابل توجهی از آن بدست آورید اما در کنار همه اینها معایبی نیز دارد که از چند دیدگاه قابل بررسی است .

در نگاه اول این فعالیت اقتصادی باعث می شود فرد در کنار خانواده بوده و در کنار آن به کسب درآمد مشغول باشد اما غافل از اینکه این کار وقت زیادی را می طلبد و لازمه تسلط و کسب درآمد این است که فرد تمامی معاملات را زیر نظر داشته باشد و مدام نوسانات بازار را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار دهد. بنابراین فرد مجبور است وقت زیادی را در مقابل رایانه گذرانده و مشکلات جسمی و روحی زیادی را که ناشی از نشتن زیاد در مقابل رایانه و عدم ارتباط با دیگران در فضای حقیقی است تجربه خواهد کرد .

همچنین با توجه به اینکه این معاملات در فضای مجازی صورت می گیرد خطرات سارقان اینترنتی و هکر ها تهدیدی جدی به شمار می رود و در صورتی که فرد تجربه کافی در این زمینه را نداشته باشد و توصیه های حفاظتی را جدی نگیرد چه بسا سرمایه ای را که به سختی بدست آورده در یک لحظه بر باد دهد .

۴-۲-بانکداری و بانکداری الکترونیکی :

یکی دیگر از خدماتی که از طریق اینترنت قابل ارائه است خدمات بانکداری و بانک داری الکترونیکی است . بانکداری نوین بصورت الکترونیکی بسیاری از مشکلات مردم در مراجعه به بانک ها و نوبت گیری در صفوف شلوغ و طویل بانک را آسان ساخته و همگان از طریق این خدمات می توانند به راحتی نیاز های بانکی خود را اعم از خرید و فروش – جابجایی و انتقال پول ، پرداخت قبوض آب و برق و گاز و تلفن و . . . برآورده سازند .

دیگر شما نیاز نیست پول نقد به همراه خود داشته باشید . در صورتی که در بانک های عضو شبکه شتاب حساب داشته باشید می توانید با در دست داشتن کارت های عابر بانک براحتی در هر لحظه وجوه مورد نظر خود را پرداخت نمایید . همچنین از طریق خدمات اینترنت بانک می توانید به راحتی در هر کجا که باشید پول خود را جابجا کرده و به حساب شخص دیگری منتقل نمایید . قبض های خود را پرداخت نمایید و از مانده حساب خود مطلع شده و گردش حساب خود را در تاریخ های مورد نظر بررسی نمایید .

همه این موارد به مدد اینترنت شکل گرفته و شما با داشتن یک خط تلفن و یک رایانه و یا خطوط تلفن همراه و موبایل می توانید به راحتی به اینترنت و خدمات الکترونیکی دسترسی داشته باشید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی قابل توجهی نمایید .

بانک های مجازی معتبر جهانی یکی از مراکز نقل و انتقال پول در سرتاسر کره خاکی می باشند که گردش مالی بالایی را در جهان به خود اختصاص داده اند . تمامی سرمایه داران و فعالان اقتصادی برای فعالیت خود ملزم به داشتن حساب در یکی از بانک های معتبر جهانی هستند تا بتوانند از این راه از سرمایه خود در بازارهای جهانی استفاده نمایند .

متاسفانه یکی از خطراتی که کاربران را تهدید می کند خطرات تحریم و بلوکه شدن حساب است که کاربران ایرانی را تهدید می کند . در صورتی که فردی با هویت ایرانی در این بانک ها سرمایه گذاری کند پس از مدتی حساب وی مسدود شده و کلیه سرمایه شخص بلوکه می گردد .

خطرات سرقت پول و هک شدن نیز مانند آنچه در قبل گفته شد تهدید بزرگی برای این عده از کاربران می باشد . در این بین تمامی بانک های ارائه دهنده خدمات تمای سعی خود را برای امن کردن حریم کاربران خود انجام می دهند و اصولاً یکی از مهمترین وی‍ژگی های یک بانک معتبر امنیت و غیر قابل نفوذ بودن آن است که می تواند آن را از سایر همتایان خود متمایز سازد .

۴-۳- فروشگاه های اینترنتی :

یکی از مهمترین خدمات وب فروشگاه های اینترنتی متنوع و گسترده می باشد که در سرتاسر دنیا به فروش محصولات خود مشغول هستند . این قبیل فروشگاه ها امکان خرید آنلاین همه نوع کالایی را به کاربران خود می دهند . بعضی از فروشگاه ها بصورت تخصصی اقدام به فروش محصولات خود می زنند و بعضی دیگر نیز بصورت کلی که محصولات این فروشگاه ها طیف گسترده ای را شامل می شود .

شما هر آنچه را که در فضای حقیقی قادر به خرید باشید را از طریق فروشگاه های اینترنتی می توانید تهیه نمایید . از محصولات آرایشی بهداشتی گرفته تا کالاهای خوراکی و لوازم ضوتی و تصویری . فقط کافیست به یکی از این مراکز خرید مراجعه کرده و سبد خرید خود را تکمیل نموده و سفارش خود را به انجام برسانید . با پرداخت هزینه محصولات مورد سفارش بسته مورد نظر شما برای شما ارسال خواهد شد و شما نیاز نیست حتی از خانه خود خارج شوید .

از مزایای بزرگ فروشگاه های اینترنتی مشاهده کامل محصولات مورد نظر شماست . شما می توانید عکس های محصول را از زوایای مختلف مشاهده کرده و توضیحات تکمیلی و مفصلی را در رابطه با محصول دریافت نمایید . مزایا و معایب محصول را بررسی کرده و در نهایت بهترین مدل و برند مورد نظر خود را انتخاب نمایید . همچنین می توانید نظرات سایر کاربران و خریداران محصول را نیز جویا شوید تا انتخابی مناسب و مطمئن داشته باشید .

برای پرداخت هزینه نیاز به ارائه وجه به فروشنده نیست و یا حتی نیاز نیست به بانک مراجعه نمایید . بلکه براحتی از طریق خدمات بانکداری الکترونیک می توانید مبلغ مورد نظر خود را پرداخت نمایید . مزایای این روش بسیار زیاد است اما همچنان معایبی نیز به دنبال دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم .

در یک خرید آنلاین شما به فروشنده فروشگاه و کالای مورد نظر دسترسی ندارید و خرید شما صرفاً باید بر اساس اعتماد طرفین صورت گیرد که این به سابقه و قدمت فروشگاه بستگی دارد . برای این منظور خرید های پستی مورد استفاده فروشندگان قرار گرفت. بدین ترتیب که شما پس از سفارش محصول منتظر می مانید تا بسته ها به درب منزل شما ارسال گردند و شما پس از بررسی و کنترل کیفی محصول هزینه آن را به مامور پست پرداخت می نمایید .

در این روش که معامله به سود مشتری خواهد بود شما پس از دریافت کالا اقدام به پرداخت می نمایید و امنیت پرداخت دو چندان می شود اما ذکر این نکته هم ضروری است که این خدمات که از طریق پست صورت میپذیرد دارای معایبی نیز می باشد . به عنوان مثال مشتری سفارش های غیر واقعی ایجاد می کند و یا اشخاصی از گرفتن بسته ها امتناع می کنند و کیفیت بسته ها برایشان قابل قبول نیست و یا آدرس ها اشتباه بوده و مامور پست قادر به پیدا کردن آدرس مورد نظر نمی باشد و . . . . همه اینها هزینه ارسال را بر دوش فروشگاه قرار داده و فقط ضرر آن برای فروشنده باقی خواهند ماند . بنابراین قیمت محصولات در خرید نقدی می بایست کمی بالاتر رفته تا جبران مافات شود و این یعنی هزینه بیشتر برای امنیت خرید .

عیب دیگر فروشگاه های اینترنتی عدم امکان مراجعه حضوری و مشاهده بسته های حقیقی می باشد . به عنوان مثال شما یک تلویزیون سفارش داده اید . شما نمیتوانید تلویزیون واقعی خود را مشاهده نمایید و فقط عکس های از زوایای گوناگون به شما ارائه می شود . ممکن است محصول شما دارای اشکال فنی باشد و یا دستکاری هایی در آن صورت گرفته باشد . بنابراین در این خرید ممکن شما ضرر نمایید و بسته مورد نظر شما برای شما ارسال نگردد .

همچنین شما قادر به گرفتن تخفیف از فروشنده نمی باشید و قیمت ها کاملاً ثابت هستند و عملاً خرید با قیمت پایین تر غیر ممکن خواهد بود . اما این نکته را نیز باید ذکر کرد که قیمت اجناس فروشگاه های آنلاین به مراتب کمتر از فروشگاه های حقیقی است . به این دلیل که این فروشگاه ها بی واسطه محصول را بفروش رسانده و یا برای جلب مشتری قیمتی پایین تر حد بازار ارائه می کنند تا مشتری تشویق به خرید محصول بصورت آنلاین شود .

در فروشگاه های اینترنتی حتماً‌ جنس فروخته نمی شود بلکه ممکن در عوض دریافت مبلغ خدماتی ارائه گردد . خدماتی چون طراحی ، نشر ، تبلیغات ، آموزش ، هاست و دامین و . . . . این فروشگاه ها با داشتن تخصصی در یکی از موارد مذکر اقدام به معرفی و تبلیغ خدمات خود از طریق اینترنت نموده و بدین طریق مخاطبان خود را از وجود چنین مرکزی آگاه می کنند . همچنین این دسته افراد برای مخاطبان خود در صورت مراجعه از طریق وب تخفیفاتی نیزدر نظر می گیرند تا بدین ترتیب مراجعین خود را تشویق به استفاده از خدمات بصورت آنلاین نمایند .

۴-۴- تبلیغات :

روزانه میلیاردها بازدید از وب سایت های اینترنتی انجام می شود و اکثر مردم وقت زیادی را در اینترنت جهت دیدن سایت های متنوع سپری می کنند . همانطور که در شهر ها در کنار خیابان ها و در روی بیلبوردها تبلیغات فراوانی را مشاهده می کنید در فضای مجازی نیز وضعیت به همین صورت است و شما تبلیغات بسیاری را در سرتاسر نت مشاهده می کنید .

اکثر قریب به اتفاق وب سایت های اینترنتی تبلیغات مرتبط و غیر مرتبط با مطالب خود را بصورت متنی ، عکس دار و عکس های متحرک در وب سایت خود ارائه می کنند و هدف انها بازاریابی و در نهایت کسب درآمد است . روزانه میلیون ها خرید از طریق همین وب سایت ها ثبت شده و در این بین صاحبان سایت ها و فروشندگان سود بسیاری را از این راه بدست می آورند .

صاحبان کالا برای فروش بیشتر قسمتی از سود خود را به تبلیغ دهندگان و صاحبان وب سایت ها می دهند تا از طریق تبلیغات اینترنتی مخاطبان بیشتری برایشان جذب کنند و مدیران سایت ها نیز برای تامین مخارج و کسب درآمد تبلیغات را در سایت خود قرار می دهند . مشتری با خرید محصول از طریق وب سایت مورد نظر قسمتی از سود فروش را از آن خود می کند بدین ترتیب هم سود اضافی از خریدار گرفته نمی شود و هم اشتغال زایی ایجاد می شود . به جرات می توان گفت محصولی می تواند در بازار موفق عمل کند که سهم بیشتری از تبلیغات را از آن خود کند .

تبلیغات اینترنتی بهترین روش برای معرفی کالا و محصول به مردم می باشد . از طریق تبلیغات و ارائه وی‍‍‍ژگی های یک محصول می توان مشتریان بسیاری برای آن جذب نمود . امروزه بازاریابی اینترنتی و خدمات بازاریابی مانند ایمیل انبوه ، خدمات پیامکی ، تبلیغات کلیکی و درصدی ، چت و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (SEO) بصورت یک علم درآمده افراد متخصص در این زمینه خدمات بازاریابی خود را به مشتریان ارائه می دهند .

۴-۵- وضعیت تجارت الکترونیک در جهان

در میان بیست کشور بزرگ اقتصادی جهان ، موسوم به گروه بیست انگلیس بزرگترین اقتصاد اینترنتی شناخته شده است .

مردم انگلیس می توانند تقریبا هر چیزی را نیاز داشته باشند از طریق اینترنت خریداری کنند .

موسسه تحقیقاتی بوستون در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است خریدهای اینترنتی در انگلیس با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که از نظر اقتصاد اینترنتی این کشور را در صدر کشورهای گروه بیست قرار داده است .دولت انگلیس امیدوار است رشد خرید اینترنتی مردم بتواند به رشد اقتصادی این کشور نیز کمک کند.

در گزارش موسسه بوستون همچنین آمده است اقتصاد اینترنتی پنجمین بخش بزرگ اقتصاد انگلیس  را تشکیل می دهد که حجم آن بزرگتر از بخش بیمه ، بهداشت و سلامت ، کارهای ساختمانی و آموزش و پرورش است .

در این گزارش همچنین پیش بینی شده است که رشد بخش اینترنتی انگلیس سالانه حدود ۱۱  درصد خواهد بود . در واقع مردم انگلیس نه تنها با اینترنت کار می کنند ، بلکه با آن به خرید می روند، و با آن بازی می کنند .

در مورد کشوری مانند عربستان در حال حاضر اقتصاد اینترنتی این کشور ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد که این رقم معادل ۲.۲ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است.

ناظران معتقدند این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۲۸.۵ میلیارد دلار برابر با ۳.۸ درصد تولید ناخالص ملی این کشور آسیایی خواهد رسید.

در صورت تحقق این امر، عربستان پس از کشورهای انگلیس، آلمان، استرالیا و کره جنوبی به مکان پنجم کشورهای بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه بیست ارتقاء می‌یابد.

گروه بیست متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان است که گفته می‌شود در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد کل دنیا را در اختیار دارند.

در مورد کشور چین، طبق گفته ” شو رانگ شنگ ” دانشمند چینی موسسه “فیزیک انرژی های کارآمد ” در پکن ، ورود اینترنت به چین در سال ۱۹۹۳ همانند انفجار یک بمب اطلاعاتی در این کشور بود و از آن زمان به بعد چین شاهد رشد روزافزون اینترنت ، خدمات شبکه ای عمومی و بالارفتن شاخص رشد اقتصادی بوده است .

گزارش ها حاکی است هم اکنون بسیاری وب سایت های اینترنتی چین همچون ” بایدو” و” تنسنت” کلاس جهانی دارند و توانسته اند در بازار رقابتی جهان سهم عمده ای به خود اختصاص دهند .

طبق گفته بسیاری متخصصان علوم رایانه ای و اینترنت در چین ، اقتصاد اینترنتی می تواند زمینه ساز ایجاد مشاغل جدید ، راه اندازی شرکت های بیشتر و تقویت کار آفرینی در جامعه شود .

طی سال های اخیر بسیاری مشاغل مردمان کشور چین در سایه اینترنت از حالت سنتی خارج شده و به دنبال این تغییرات اقتصاد چین  دستخوش تغییرات شگرفی شده است .

۴-۶- آینده تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک درکشورهای در حال توسعه رشد می کند ولی سرعت رشد آن بسیار کمتر از سرعت رشد تعداد کاربران اینترنت می باشد با اینکه استفاده از اینترنت پیش شرط توسعه تجارت الکترونیک می باشد.

نسبت کاربران اینترنتی فعال در زمینه تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه پایین تر از حد میانگین می باشد و این عامل مطمئنا به دلیل درآمد سرانه پایین تر و همچنین عوامل دیگری چون استفاده کم از کارت اعتباری، کمبود محصولات یا خدمات مربوطه یا تدارکات و خدمات تکمیلی ضعیف می باشد. به نظر می رسد فاصله بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در زمینه دسترسی و استفاده آنها از اینترنت کمتر از فاصله بین این کشورها در زمینه حجم تجارت الکترونیکی می باشد.

اگرچه در مورد سرعت گسترش مبادلات الکترونیکی، برآوردهای بسیار متفاوتی ارایه شده است ولی در کلیه پیش بینی های به عمل آمده اعلام شده است که تجارت الکترونیکی در سالهای آینده با رشد فزاینده ای روبرو خواهد بود.

۵-   نتیجه گیری

تجارت الکترونیکی در حال رشد بوده و در آینده بسیاری از شیوه های تجاری سنتی را به چالش فرا می خواند. محیط در حال تغییر و غیر ایستا حکم می کند که ما نیز باید راهبرد های اثربخشی را در راستای بستر سازی برای توسعه این پدیده در کشورمان توسعه دهیم. تجارت الکترونیک می تواند سکوی پرتاب بسیاری از صنایع و کسب وکارهای ما باشد البته اگر ما توان تطبیق آن را با برنامه های تجاری کسب و کارمان داشته باشیم.

۶-   منابع

– کریم‌زادگان مقدم، داود؛ شبکه‌های کامپیوتری، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۸

ـ کاستلز، مانوئل‌، عصر اطلاعات‌، گروه‌ مترجمان، انتشارات‌ طرح‌ نو، تهران‌: ۱۳۸۰٫

-فتحیان، محمد و مهدوی‌نور، سیدحاتم؛ مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۸۹

-صنایعی علی، “تجارت الکترونیک در هزاره سوم”، انتشارات جهاد دانشگاهی ،۱۳۸۱

-پایگاه اینترنتی جهاد دانشگاهی

– پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze

-پایگاه اینترنتی itna

 نگارنده: رضا یوسفی|کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کانال تلگرام اوجا تبریز
داغ کن - کلوب دات کام اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در دنبالر اشتراک گذاری در فیس نما
CLOSE
CLOSE