۱۳:۲۱:۵۴ - دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۵
داغ کن - کلوب دات کام اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در دنبالر اشتراک گذاری در فیس نما
پیامدهای انتخاب نادرست رشته تحصیلی
اینکه می گویند دانش آموزان تنبل در رشته های فنی، کار و دانش و علوم انسانی تحصیل می کنند، فرهنگ غلطی است که شاید بیش از ۴۰ سال گذشته در بطن جامعه و آموزش و پرورش رسوخ داشته و تا حال هم ادامه دارد.
پیامدهای انتخاب نادرست رشته تحصیلی

ضعف کیفیت رشته های فنی و علوم انسانی ریشه در انتخاب و تعیین رشته دوران متوسطه دارد و این روش انتخاب رشته با توجه به فرهنگ غلط نهادینه شده در بین اولیاء و دانش آموزان به کیفیت آموزش و فارغ التحصیلان این رشته ضربه وارد کرده است.

اینکه می گویند دانش آموزان تنبل در رشته های فنی، کار و دانش و علوم انسانی تحصیل می کنند، فرهنگ غلطی است که شاید بیش از ۴۰ سال گذشته در بطن جامعه و آموزش و پرورش رسوخ داشته و تا حال هم ادامه دارد.

تشویق اولیاء برای تحصیل فرزندان در رشته های ریاضی و علوم تجربی و فخر کردن به تحصیل در این رشته ها، سایر رشته ها را زیر محاق برده و همین روند باعث شده که دانش آموزان رغبت کمتری برای ادامه تحصیل در رشته های علوم انسانی ، فنی و کار و دانش داشته باشند.

نهادینه شدن این فرهنگ غلط، ناخواسته کیفیت آموزشی را در رشته های مختلف پایین آورده و خروجی در رشته های دانشگاهی را هم تنزل داده است.

وقتی از همان ابتدا دانش آموزان با معدل های پایین را به رشته های یاد شده هدایت می کنیم و با درجه بندی خودساخته، اعتماد به نفس و انگیزه آنها تحت تاثیر قرار می دهیم، کیفیت رشته های فنی، کار و دانش و علوم انسانی هم دچار مشکل می شود.

مسئولان به خصوص در آموزش و پرورش باید به جای هدایت دانش آموزان به روش تعیین رشته تحصیلی از روی معدل، استعدادهای دانش آموزان و علایق آنها را شناسایی و به ادامه تحصیل ترغیب کنند.

آموزش و پرورشی ها باید همچنین سطح علمی رشته های ریاضی،علوم تجربی را با رشته های فنی و علوم انسانی به هم نزدیک کنند و فرهنگ غلط برتری رشته های ریاضی و علوم تجربی را نسبت به رشته های دیگر از بین ببرند.

با این اقدام می توان هم کیفیت فارغ التحصیلان مقطع متوسطه را ارتقا داد و هم در خروجی دانشگاه ها و تامین نیروی انسانی مورد نیاز در بازار کار برای توسعه کشور بخشی از مشکلات را رفع کرد .

پیشرفت و توسعه علمی و صنعتی هر کشور نیازمند تربیت نیروی های ماهر و متناسب با نیاز بازار کار می باشد و تمرکز بیشتر استعدادهای دانش آموزی در دو رشته ریاضی و تجربی درست نیست و با تامین نیروی انسانی ماهر تناسب ندارد.

اعتقاد مسئولان و کارشناسان از گذشته تا کنون تاکید بر شناسایی استعدادها در زمینه های مختلف و معرفی آنان به بخش های مختلف صنعتی،فنی، علمی و حتی ورزشی است ، اما برای تحقق یافتن این هدف همت باید کرد.

پیمان پاکزاد/خبرنگار ایرنا در آذربایجان شرقی

کانال تلگرام اوجا تبریز
داغ کن - کلوب دات کام اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب اشتراک گذاری در گوگل پلاس اشتراک گذاری در دنبالر اشتراک گذاری در فیس نما
CLOSE
CLOSE